メニュー 閉じる

Statement

 ありふれた街並みの中、唐突に浮かび上がる円形のマーク。赤と青という強い二色に斜め線。「駐車禁止」を示す道路標識である。
 通常、街の撮影をしようとした場合、立ち位置やフレーミングを変えながら、何をどう撮ろうか考える。必ずと言っていいほど、写真に主観的要素が加わってくる。世間に溢れかえっている街の写真は、作者が選択した街の風景なのである。
 この作品は、撮影のためのサインとして駐車禁止の標識を使用している。フレーム内における標識の位置と大きさ、向きに厳格なルールを定めることにより、街に対して作者ができる選択は、ほとんどなくなる。つまり、主観的要素を入れる隙間がない。それはまるで標識の部分を串刺しにして、勝手に街がぶら下がって来るようなもの。そうして客観的に写り込んだ街は、ただただ街なのである。



Within the mundane urban landscape, a circular mark emerges abruptly, its bold dichotomy of red and blue crossed by diagonal lines—a “No Parking” traffic sign. Typically, when attempting to photograph the city, one considers what and how to capture, adjusting stance and framing. This process invariably introduces a subjective element to the photograph. The urban images that flood our perception are landscapes chosen by the photographer.

This artwork employs the “No Parking” sign as a directive for capturing images. By establishing strict rules for the sign’s placement, size, and orientation within the frame, the artist’s choices regarding the urban landscape are nearly eliminated. There is no room left for subjective interpretation. It’s as if the cityscape, impaled by the sign, dangles on its own accord. Thus, the city captured objectively is simply the city itself.